Dekktips startet allerede sommeren 2016.
Og har vært den serien med mest klikk i Motorfolks historie!
Klikk på titlene eller scroll nedover for å lese alle dekktipsene!
1. Hvor skal de beste dekkene være?
2. Hvilket lufttrykk skal det være i dekkene?
3. Hvordan lagre dekkene dine.
4. Hvordan se hvor gamle dekkene er.
5. Dekkdimensjoner.
6. Bruk av vinterdekk på sommeren og sommerdekk på vinteren.
7. Mønsterdybde.
8. Dekkslitasje.
9. Det rister i bilen.
10. Kjøpe brukte hjul.
11. Hva er boltsirkel (PCD)?
12. Hva er Innpress (ET)?
13. Hva er senterhull/senterbor (CB)?
14. Hva er standard dekkdimensjon?
15. Innkjøring av nye dekk.
16. Fordeler og ulemper med større felger.
17. Punktering.
18. Ta hjulskiftet selv.
Vil du se alle Dekktipsene?
Her har du en spilleliste fra youtubekanalen
Dekktips 1: Hvor skal de beste dekkene være?
De gamle vet best… Eller?
Etter gammel allmennkunnskap SKAL de beste dekkene sitte foran på bilen. Og det er så mange som “VET” at dette er riktig. Til og med de som jobber med dekk blir ikke trodd når de sier at de beste dekkene burde egentlig stå bak. Spesielt hvis du har en eldre bil.
Grunnen er:
Noen gang hørt at biler med bakhjulsdrift er elendige vinterbiler? Det er et poeng bak den teorien. Flere sikkerhetstester viser at bakhjulene er faktisk ganske viktig for kjørestabiliteten og hvis man mister grep eller punkterer på et bakhjul vil man mye lettere miste kontroll over bilen enn om det samme skjer med et framhjul. Vi har kanskje alle hatt den ekle følelsen når bilen forsetter rett frem, når men ønsker å svinge. Det går som regel bra. Fremdeles veldig farlig selvfølgelig, men det er mye større sjanser for større skader om man får sleng på bilen og kjører utfor enn om man kjører rett frem utfor en vei.
Gjennom framhjulene vil du kjenne hvordan føret er:
Du vil bli lurt av føret hvis du kjører med dem beste dekkene foran. Du vil kjøre etter hvor gode fremdekkene dine og ikke hvor dårlig bakdekkene er. Å kjøre etter hvor gode fremdekkene er vil egentlig bare forsterke hvor farlig det er å gjøre med dårlige bakdekk.
Er fordelene verd det?
Hva med fremkommelighet? De aller fleste biler er fremhjulsdrevet og å ha dårlige dekk foran vil jo gjøre det vanskeligere for deg å komme deg opp den fæle bakken opp til huset. Men er det verd det å komme opp bakken din hver eneste gang? Hvis sjansen for at bilen skrenser med bakenden utfor i en sving og bilen din snurrer rundt og havner på taket.
Moderne biler:
Noen vil også hevde at siden moderne biler har alt av anti-spinn og skrens, at de da vil være tryggere med gode dekk forran. Men igjen vil du da ikke kjøre etter hvor dårlige to av dekkene dine er.
Min konklusjon:
Kjøp kun to nye dekk hvis de to andre er veldig bra! Og hvis det er forskjell på dekkene, sett dem bak er du snill! med mindre du er veldig flink til å kontrollere bilen sidelengs. Som en profesjonell Drifter eller Rallysjåfør.
Se video på dette under!
————————————————————————————–
Dekktips 2: Hvilket luftrykk skal det være i dekkene?
Feil lufttrykk, farlig og lite miljøvennlig.
Rullemotstanden dekkene dine har er viktig for hvor mye drivstoff bilen bruker. En halv bar for lite luft i dekkene dine kan øke drivstofforbruket med 5%. Det er ganske mye! Dekket trenger også nok luft for å ta unna vannet man kjører på. Jo mindre luft jo lettere kan man oppleve vannplaning. Man sliter også dekket for mye på midten eller på sidene om man velger feil lufttrykk, dermed må man bytte dekkene tidligere enn nødvendig. Dekket vil også oppføre seg annerledes og/eller minste mye egenskaper ved feil lufttrykk, det kan hende det ikke stopper så godt som det burde.
Slitasjen kan avsløre:
Er dekkene slitt på skuldrene har du hatt for lite luft i dekkene. Er de slitt på midten har du hatt altfor mye luft. (Og “altfor mye” sier jeg fordi man bør egentlig alltid fylle litt ekstra.)
Har du dekk med lav profil (fra 55 og nedover) kan også slitasje på midten bety for lite luft.
Døren eller tanklokket ditt kan ha fasiten: Fabrikanten av bilen har som regel satt et klistremerke på bilen din der det står hvor mye luft det skal være i dekkene dine i standard-dimensjonen. Anbefalingen er å fylle så mye luft som det skal være ved fullastet bil. Det er fordi det skader ikke å ha litt ekstra. Det kan i mange tilfeller være bedre enn akkurat den nøyaktige mengden.
Sjekk luften med jevne mellomrom: Jeg vil ikke sitte her å skrive at du må sjekke luften i dekkene dine hver uke, som jeg faktisk har hørt anbefalinger på. Selvfølgelig er det “just in case”! Jeg sjekker ikke selv så ofte. Men en gang i måneden kan det hende jeg sjekker, kanskje annenhver. Det viktigste er at du sjekker av og til. For det kan være et hjul som lekker ørlite grann.
En enkel liten husketabell hvis ikke bilen forteller deg hvor mye luft du skal ha. (Dette er ingen fasit, bare en liten veileder!)
FELGSTØRRELSE (tommer) LUFTTRYKK (BAR)
– 13″ 2,1
– 14″ 2,2
– 15″ 2,3
– 16″ 2,4
– 17″ 2,5
– 18″ 2,6 – 2,7
– 19″ 2,8 – 2,9
– 20″ og oppover 3,0
Har du en litt større eller tyngre bil som en suv. legg i 0,1 – 0,2 mer enn det som står i tabellen. Har du en varebil med dekk merket med “C” bør du ha ca 3,8 bar. OBS! Bobil skal ofte ha opp i 5,5 bar.
Og til slutt, i vanlige personbiler! Fyll aldri dekkene opp mer enn 3,5 bar! Det kan være VELDIG farlig.
Se video på dette under!
https://youtu.be/HxzD-KkJcg4
————————————————————————————–
Dekktips 3: Hvordan lagre dekkene dine.
Først, sjekk om dekkene har det bra:
Har dekkene dine blitt skadet i løpet av Vinter/sommer-perioden du har kjørt på dem? Sjekk dette før du setter dem vekk, så slipper du å få en sjip overraskelse når du henter dem frem igjen et halvt år senere. Kontroller dekkene dine for kuttskader eller fremmedlegemer som står inn i dekket ditt. Fjern også gjærne stein som sitter fast i mønsteret på dekket.
Andre forberedelser:
Vask hjulene nøye, vil du ta ekstra godt vare på felgene, renser og vasker du dem godt med felgrens, og så polerer du dem, det går an å bruke helt vanlig voks som man bruker på bilen, Ikke glem baksiden!. Fyll dekkene med en halv bar ekstra, hvis du ikke er sikker på hvor mye dekkene dine skal ha, så kan du lese Dekktips nr 2 på bloggen min. Eller trykk her:
Hvordan lagre hjulene?:
Hjulene bør lagres kjølig, tørt og mørkt, solen kan faktisk øke aldringsprosessen til dekkene dine. Garasjen eller boden er et genialt sted. Heng dem helst opp på veggen eller stable dem liggende oppå hverandre. Du bør helst ikke dekke dem til eller ha dem liggende i poser.
Se video på dette under!
————————————————————————————–
Dekktips 4: Hvordan se hvor gamle dekkene er.
Hvordan kan jeg se hvor gamle dekkene mine er?
Det er egentlig ganske lett. Alle dekk skal være merket med en dato for når dekket er produsert. Det står på sideveggen til dekket, men av og til har noen produsenter kun satt datoen på den ene siden av dekket. Så hvis hjulene står på bilen kan det være litt vanskelig å finne, hvis siden med datomerkingen vender innover. Uannsett så skal du finne det. Men hvordan ser det ut? Det er merket med DOT og så noen rare tall og bokstaver. Etterfulgt med 4 tall i en slags sirkel som forteller deg uke og årstall.
Det er ser som regel slik ut: (dette står for uke: (20) i år: 20(10)).
Når er dekket mitt gammelt?
Etter min erfaring vil folk etter 5 år kjenne at dekkene begynner å bli harde å dårlige. Uannsett hvor mye mønster det er i dem. Men de største og beste dekkprodusentene hevder at gummien holder kvaliteten opptil 10 år. Tror jeg du skal ta VELDIG godt vare på dekkene dine om du skal oppnå det.
Hva om jeg kjøpte et dekk som er produsert for 2 år siden? Er ikke dekk ferskvare?
Standard setning fra folk er “Dekk er freskvare”. Det er greit at dekk har en dato men, hvis du kjøper et dekk som ikke er produsert fra dette året er det egentlig ikke noe å bekymre seg for. Flere fagpersoner i bilverden (blandt annet NAF) har gått ut å hevdet at du skal prute på dekk som er mer enn et år gamle. Det er i dekkbransjen helt FEIL å tenke slik. De fleste dekkprodusenter, og de som virkelig har peiling på dekk, er helt trygge på å selge dekk som er produsert 3-4 år tidligere. Så lenge dekkene er lagret riktig selvfølgelig. Nye dekk er lagt inn med silikon som beskytter dekket mot “aldring”. Dette forsvinner selvfølgelig når dekket blir kjørt på første gang, og først da vil dekket begynne å aldres.
En ulempe med å kjøpe et dekk som er produsert for flere år siden er at, det er lettere å huske når du kjøpte dekkene, når du har dekk fra samme dato på dekkene som kjøpsåret
Se video på dette under!
————————————————————————————–
Dekktips 5: Dekkdimensjoner
Hvordan ser jeg dekkdimensjonen min?
Dimensjonen på et dekk står på sideveggen av dekket. Etter min erfaring så er det viktigste når du skal finne ut dimensjonen din er å se på dekkene du allerede har. Og da tenker du kanskje at det er den største selvfølgen i verden. Men det finnes en annen måte å finne ut hvilken dimensjon, dekkene bilen din skal ha. Og det er å se i vognkortet. Men! Vognkortet viser bare hva som er standard for bilen din. og ikke hva du faktisk har. Du kan nemlig variere dimensjonen din litt. du kan også ha større felger enn det som er standard uten at det er noe problem, det skal vi dekke i et annet innlegg. Uannsett det jeg anbefaler er å se på dekkene du har for å finne ut hvilken dimensjon du har.
Sideveggen forteller deg veldig mye om dekket.
Her har du et bilde av hvordan dekkdimensjonen er skrevet på siden av dekket ditt, og dette skal være å finne på alle dekk. Hvis du ikke finner det med en gang så ikke gi opp. Jeg har selv problemer med å finne det av og til.
Dimensjon: 225/45-17 Lastindex: 91 Hastighetskode: Q
Hvis du skal bestille deg nye dekk så holder det som regel å ramse opp denne tallrekken fra dine egne dekk, så vil dekkforhandleren kunne hjelpe deg best mulig.
Vil du se video på dette?
https://youtu.be/iSUOkIdECyg
Dekktips 6: Bruk av vinterdekk på sommeren og sommerdekk på vinteren
Vinter:
Den 1. November (Og 15. Oktober for de i nord) begynner vinteren i dekkverden. Det vil ikke si du må sette på vinterdekkene dine, men dekkene du har på bilen må følge hovedsaklig to regler. De må være minst 3 mm mønsterdybde, uannsett om du har sommerdekk eller vinterdekk på. Og du må ha riktig dekk etter føret. Så du kan kjøre med sommerdekkene dine så lenge det ikke er fare for at det kan være glatt. Så lenge du har piggfrie dekk så brude du ikke vente for lenge med å bytte. Jeg har erfart nok av dem som kommer kjørende på sommerdekk på veier med 15 cm snø, fordi de ikke har fått gjort det før snøen kom. Dette kan være utrolig farlig for deg og de rundt deg. Blir du tatt på fersken fordi du bare skal rett ned å bytte dekk, kommer du til å miste lappen på stedet. En skikkelig feit bot får du også. Det beste du gjør er å bare innse at du skulle gjort det tidligere og la bilen stå til du har fått på vinterdekkene eller til føret er slik at du kan komme deg til verksted.
Sommer:
Første mandag etter påske (Og ikke før 1.Mai i nord.) begynner sommeren i dekkverden. Dette betyr flere ting. Du kan ikke lenger kjøre på piggdekkene dine. Dekkene har nå lov til å være 1,6 mm mønsterdybde, men har du piggfrie dekk og i noen tilfeller piggdekk, er det ikke alltid du bør bytte med en gang. Påsken kan ofte være i mars, og i dette landet er det mulig å få snø på 17.Mai. Husk man skal sko bilen etter føret. Hvis du bruker et dekkhotell eller et verksted som bytter dekkene dine. Da er det veldig dumt å måtte dra frem og tilbake for å sette på vinterdekkene igjen, etter at du akkurat satt på sommendekkene. Også hvis du gjør det selv, men da koster deg det bare tid. Piggfrie vinterdekk har du lov til å kjøre med hele sommeren, men er ikke anbefalt. Tester viser at fra +5 grader og oppover vil et piggfritt vinterdekk være betydelig dårligere enn et sommerdekk. Spesielt på vann, det tette mønsteret og den myke gummien i et vinterdekk gjør det utrolig lett å få vannplaning.
Se video på dette under!
https://youtu.be/CxqBy6hHjEw
Dekktips 7: Mønsterdybde
Hva er mønsterdybde?
Mønsterdybde er rett og slett hvor dypt mønsteret på dekket ditt er. Det blir målt i Millimeter. Et vanlig personbildekk er som regel ca 9 mm når det er nytt. I sommersesongen har du lov til å slite dekkene dine ned til 1,6 mm, men dekket ditt er regnet som dårlig fra 3mm og nedover. I vintersesongen har du lov å slite dem ned til 3 mm, men dekket er regnet som dårlig fra 5 mm og nedover.
Hvordan måle mønsterdybden?
Du måler dybden på dekket ved å bruke et skyvelær eller en spesialmåler de pleier å gi vekk hos dekkforhandlere. Du kan også selvfølgelig finne mange andre Macgyver-løsninger, men det er de to vanligste måleverktøyene. Jeg anbefaler å måle dekket på minst tre steder for å få de mest nøyaktige målingene. Det er ikke alltid det er lik mønsterdybde på hele dekket. Og det er i de fleste tilfeller på det stedet med minst dybde du bør gå etter. Loven sier det må være nok mønsterdybde på mer enn 3/4 av dekket. Forskjellige typer dekkslitasje skal vi dekke i et annet innlegg.
Pass på!
Det finnes små humper nedi mønsteret på dekket ditt. Disse må du unngå når du skal måle, disse er der for å vise deg når dekket er helt utslitt. Disse ligger ved 1,6 på sommerdekk og ved 3 mm på vinterdekk.
Se video på dette under?
https://youtu.be/xqT-pGGd6EA
Dekktips 8: Dekkslitasje
Hva er dekkslitasje?
Dekkslitasje er når mønsterdybden på dekkene minker. Det er mange måter dekkene kan bli slitt på.
– Vanlig slitasje etter bruk:
Dekkene vil bli jevnt slitt ned ettersom du bruker dekkene en stund. Vanligvis etter 3-4 sesonger.
– Sving i høy hastighet:
Hvis du har en sving med radius på 200 meter vil du slite dekket seks ganger mer hvis du kjører i 80km/t, i forhold til å ta svingen i 50 km/t
– Fart og akselerasjon:
Rullemotstanden i et dekk øker ettersom farten på bilen øker, det vil si at du sliter dekkene fortere. Kraftig hastighetsfall, som bremsing sliter mye på dekkene. Dobler du bremsekraften, firedobler du dekkslitasjen. Øker du hestekreftene på bilen med 20% vil dekkene dine bli 10% raskere slitt.
– Underlag og temperatur:
Tørr asfalt sliter mer på dekkene enn våt. Snø og is er det som sliter minst på dekkene. Men er det mye spor i veiene eller veldig dårlig asfalt vil dette øke slitasjen mye. Er det 30 grader ute vil dekkene bli slitt 25% raskere enn ved 15 grader.
– Overbelastning:
Overbelatsning av dekkene dine kan også øke slitasjen på dekkene.
– Feil med bilen (hjulstilling eller slitte deler):
Er dekkene dine ujevnt slitt, er ikke dette vanlig slitasje og er et tegn på at det kan være behov for utbedringer.
Hvordan ser jeg hva som er galt når dekkene er ujevnt slitt. Her er et enkelt bilde som forklarer veldig mye. (Slitasje på midten av dekket også være et tegn på for lite lufttrykk ved dekk med lav profil)
Se video på dette under.
https://youtu.be/_hb-f5u–80
Dekktips 9: Det rister i bilen
Hva betyr det at det rister i bilen?
Hvis det rister i bilen din kan det være flere ting. Men det er i mange tilfeller dekkene som er ute av balanse. For at det skal være dekkene sin feil må det være en jevn risting i samme hastighet. Du kan også utelukke mekanisk feil hvis det andre hjulsettet ditt ikke gjør at bilen rister. Hjulene dine må balanseres for at bilen ikke skal riste når du kjører.
Men dette trengs nødvendigvis ikke gjøres ofte. I de tilfeller det trengs er foreksempel:
– hvis du har kjørt i et hull i veien og felgen får seg en smell. Det vil gjøre at hjulet kommer i ubalanse.
– Du kan også få ubalanse i hjulene dine hvis de blir lagret feil når du ikke bruker den, eller hvis bilen blir stående veldig lenge med hjulene på samme stedet, som gjør dekkene dine urunde.
– For lite luft i dekkene kan også føre til ubalanse.
– Det kan også i noen veldig sjelde tilfeller være en feilproduksjon av dekket som gjør at det ikke er helt runde.
– Manglende senterringer. Hvis du har uorginale felger må du ofte ha sentreringsringer for å sørge for at hjulet er helt i senter på navet på bilen. Boltene dine sørger ikke for sentrering nok.
Alle dekkverksteder kan hjelpe deg
Med mindre du har noen ekstremt spesielle hjul vil alle dekkverksteder kunne hjelpe deg. Prisen kan ligge på rundt 200 til 700 kr for å balansere hjulene dine på nytt. Kommer litt an på hvilket type hjul. og om du kommer med dem løs eller de må skru dem av bilen din.
Å balansere dekkene dine er nok den sjappeste og billigste måten å begynne problemløsningen om det er risting i bilen. For det kan hende det er andre ting også. Men da har du hvertfall utelukket dekkene.
Se video på dette under!
Dekktips 10: Kjøpe brukte hjul
Kjøpe hjul av privatperson
Hvis du skal kjøpe brukte hjul av en privatperson er det noen litt kompliserte ting å passe på. Men jeg skal prøve å forklare det så godt jeg kan. Først må du kjenne bilen din og hvilke dimensjoner og størrelser den må ha. Tar du feil kan du få bot, mangellapp hos eu kontroll eller ødelegge noe på bilen din. Dette er det du trenger å vite om bilen din:
– Boltsirkel (PCD) Bedre forklaring på PCD. Klikk her!
– Innpress (ET) Bedre forklaring på ET. Klikk her!
– Senterborring (CB) Bedre forklaring på CB Klikk her!
– Standard dekkdimensjon Bedre forklaring på standard dekkdimensjon. Klikk her!
Hva betyr dette? Det går jeg i dybden på hvis du klikker på linkene.
Hvordan finner jeg ut dette da?
Det finnes mange oppslagsverk, du kan for eksempel gjør som meg, å bruke en nettside til en felgforhandler. Jeg bruker ofte Martins.no sin felgguide, der kan du velge bilmodell også til og med bare skrive inn reg.nr. Der får du den infomasjonen du trenger, og den stemmer som regel. Men du kan ikke stole blindt på det, siden det bare et oppslagsverk etter bilmodeller. Du kan også spørre bilforhandleren din, eller spørre en dekk forhandler om de kan hjelpe deg.
Selger bør ha de riktige opplysninger om felger og dekk
En som selger et brukt sett med hjul har ikke etter mine øyne noe plikt til å vite om det passer på din bil. Det er ditt eget ansvar å finne ut. Men det som jeg syns en selger burde ha, er felgen og dekkenes riktige mål. Ville aldri kjøpt noe som jeg ikke vet passer til bilen min, du kan fort tape noen tusenlapper på det. Ikke alle vet dette men omtrent alle biler har forskjellige mål. Mange biler har samme boltsirkel men innpress kan variere mellom modellene eller til og med versjoner av samme modell, som Sports versjoner osv.
Hvordan vet jeg hva som passer?
– Boltsirkelen (PCD) bør du nok ha akkurat den samme på felgene som bilen skal ha. Dette er til og med i loven at du skal ha. Selv om boltsirkler som er veldig nærme hverandre kan passe med spesialbolter.
– Senterbor (CB) er litt mindre viktig igjen, fordi du har senter-ringer som gjør at felgen blir sentrert perfekt på navet på bilen. Men grunnen til at du bør sjekke opp dette er fordi, kjøper du en felg med mindre senterhulls-diameter enn diameteren på navet på bilen så få du ikke felgen på. Så det må være like stort eller større enn bilens nav.
– Når det gjelder standard dekk dimensjoner kan du se i vognkortet på bilen hva bilen bør ha. Hvis du for eksempel vil ha en større felg enn det som er standard går dette som regel bra. Men pass på at dekk dimensjonen er innenfor +/- 5% i rulleomkrets i forhold til standard dimensjonen din. Dette er også i loven! Har du feil på dette vil du få anmerkning på for eksempel EU kontroll Du finner veldig enkle kalkulatorer på nettet som hjelper deg. www.dekkdimensjoner.no er en side jeg bruker.
– Innpress (ET) finner du i bilens vognkort også. Samme som standard dekk dimensjon ville jeg kun sett i vognkortet her. Det er viktig at det blir riktig, og forskjellige oppslagsverk kan være feil. Har du en sportsversjon av en bilmodell kan dette være annerledes enn de vanlige versjonene. Innpresset har du lov å variere 15mm per aksling. Det vil si for to hjul. Raskt hoderegnet vil du finne ut at dette er 7,5 mm per hjul. Finner du noen felger som er ET 35 og bilen din har ET 42. så er det lov å bruke. Men pass på når du kommer helt på grensen av loven. Det er en grunn til at loven er der. Hjulene kan “subbe” borti hjulbuer eller når du har full sving på bilen.
Tips som ikke er så praktiske å gjennomføre
Test helst hjulene på bilen før du kjøper. Dette er jo selvfølgelig utrolig vanskelig å få til. Du kan for eksempel ta med en jekk og prøve et framhjul i oppkjørselen til han som selger. Det hadde ikke gjort meg noe i hvert fall. Men hvis du vet de 4 forskjellige punktene over så skal det veldig sjeldent være et problem. Og en ting til, ikke kjøp for små felger heller, det er også mulig.
Se video på dette under!
https://youtu.be/a9q4juN-6rY
Dekktips 11: Hva er boltsirkel (PCD)?
Boltsirkel også kjent som PCD
Boltsirkelen står for hvor mange hull felgen må ha og hvilken avstand det er mellom dem, for at den skal passe med bolthullene på bilen din. Det finnes veldig mange forskjellige boltsirkler. Noen er sjeldne og noen er veldig vanlige. Det varierer nemlig på hvilken bil du har, også forskjellige modeller av samme biltype har forskjellig boltsirkel. De fleste moderne biler har 5 bolter. Men det finnes biler som har 3,4,5,6 og 8 bolter per hjul.
Hvis du ikke har et spesialverktøy for å måle boltsirkelen eller finner det trykt på felgen må du måle selv.
For å finne ut boltsirkelen på en felg må du se for deg en sirkel som går gjennom senter på alle bolthullene og så måle diameteren av sirkelen. lettere sagt enn gjort når du står der med en felg som du skal finne ut av. Her er en tegning som kanskje kan gjøre det litt lettere
4, 6 og 8 hull:
Mål lengden mellom senter på hullene tvers over hverandre. De blå strekene viser deg en enklere måte å måle på.
5 hull:
– Dette er litt mer komplisert. Den mest vanlige måten jeg kunne finne folk foreslo var den blå streken på bilde 5, jeg klarte ikke å se hvordan den skulle måle det nøyaktig, men får bare stole på at det er mulig.
– Den svarte streken er det jeg selv har lært hvordan man skal gjøre det.
– Så har vi de grønne strekene, der må du måle diameteren på senterbor-hullet og et bolthull. Så skal avstanden mellom bolten og senterhullet måles og ganges med 2. (senterhull + bolthull + (avstand mellom x 2))
Boltsirkelen til bilen din
Hvis du skal finne ut boltsirkelen som er på bilen din, er det enklere ting du kan gjøre enn å måle deg frem. Det finnes nettsider du kan bruke. Eller spørre en dekkforhandler eller bilverksted.
Hvordan skrives det?
Boltsirkelen skrives først med antall bolter og så avstanden i diameter mellom motstående bolthull. For eksempel slik. 5×112 eller 5/112, i noen felger vil du finne 112, trykt på innsiden av felgen. der vil ikke antall bolter bli tatt med, siden det er ganske logisk når du ser på felgen.
Noen eksempler på vanlige boltsirkler:
5×112 (VW, Mercedes, Audi, Skoda)
5×120 (BMW)
5×108 (Volvo)
5×114,3 (Mange japanske biler)
4×100 (mange eldre biler)
Lover og regler Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) Kap. 13. Hjul, dekk
2.6 Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen. Felg med variabel boltesirkel tillates ikke.
Se video på dette under!
https://youtu.be/yyM3UZ43Q-I
Dekktips 12: Hva er Innpress (ET)?
INNPRESS også kjent som (ET)
ET er enkelt forklart, hvor mange millimeter kontaktflaten på felgen er i forhold til senter på felgen. Kontaktflaten mener jeg da den delen av felgen som berører navet på bilen. Jo mindre innpress jo lengre bygger felgen ut i hjulbuen og dermed blir akslingen din regnet som lengre/bredere, jo større innpress jo lengre inn bygger felgen inn i hjulbuen og blir regnet som kortere/smalere aksling. Du har lov å justere akselbredden med +/- 15 mm som da vil si +/- 7,5 mm per felg.
En bil som har Et 42 i vognkortet kan du bruke felger alt mellom ET 35 og 49. OBS, er en grunn til at loven er der. Du kan risikere å komme borti hjulbuer eller innvendige deler hvis du justerer for mye på innpresset selv om det er innenfor det lovlige.
Her er en enkel tegning. Hvis avstanden er 42mm mellom den blå og den grønne streken er felgen ET 42
Hvordan finne ut ET på felgene dine Det er ganske vanskelig å måle ET men det finnes nok noen måter. Man får bare bruke hodet å prøve seg frem. Alle felger står som regel merket med ET. Dette er trykt inn i metallet på felgen. Som regel et eller annet sted på baksiden men også høyst sjeldent trykt i front. Enten med for eksempel ET 47 eller bare 47.
Se video på dette under!
https://youtu.be/pbjU7nuefTE
Dekktips 13: Hva er senterhull/senterbor (CB)?
Senterbor også kjent som senterhull eller CB
Senterhullet i felgen er avgjørende for balansen i hjulet ditt. Det er dette som sentrerer hjulet på navet på bilen, boltene dine gjør ikke den jobben. På originale felger er som regel størrelsen på senterhullet ganske nøyaktig like stort som diameteren på navet på bilen. Uoriginale felger kan ofte ha noe større senterhull. Og da må man legge en plastring også kalt “senterring/sentreringsring” i mellom for å oppnå samme sentreringen. Prøver du å sette på en felg som har mindre CB enn navet på bilen vil du ikke få denne felgen til å passe til bilen.
Her ser du senterhullet markert med blått på baksiden av felgen. når det gjelder aluminiumsfelger har disse også et hull i front av felgen, dette regnes ikke som et nøyaktig utgangspunkt for sentreringen av felgen. Dette hullet er som regel bare forbeholdt en senterkopp.
Se video på dette?
https://youtu.be/vEiIjYuIWP8
Dekktips 14: Hva er standard dekkdimensjon?
Standard dekkdimensjon nødvendigvis ikke det du har på bilen.
Standard dekkdimensjon finner du i vognkortet på bilen din, og er nyttig for når du trenger å finne ut om du har lov å sette på dekk i andre dimensjoner enn det som er standard. Da er det viktig å gå etter det som står som standard og ikke det som du har på bilen. Min erfaring er at det er flere som kjører på en annen dimensjon enn det som står i vognkortet, enn de som kjører med standard. Men dette er lov til en viss grad.
Kjøretøyforskriftens § 13-1 Generelt om hjul, dekk 6.1 c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. Etter kjøretøyforskriften har du lov å variere dekkenes rulleomkrets med +/- 5%. Det som du har på bilen kan allerede være et avvik og hvis du legger deg på et avvik på 5% fra dette kan du få et større avvik i forhold til standarden og kan ende opp med å skaffe deg dekk som er mer enn 5% i rulleomkrets. Dette vil ikke være særlig heldig under en Periodisk kontroll (EU-kontroll) av bilen din. Dette kan også slå ut på andre måter også. At du rubber borti hjulbuer eller indre deler av hjulbuen. Kanskje ledninger, rør og slanger også.
Vognkortet
Vognkortet ditt skal du ha liggende i bilen din. Hvis du ikke finner det kan du finne opplysningene dine på Vegvesenet sine sider. (men husk du vil kunne bli straffet for det om du ikke har det i bilen)
Se video på dette under!
https://youtu.be/UCi1iJ7tnAM
Dekktips 15: Innkjøring av nye dekk.
Må jeg kjøre inn mine nye dekk? Vi har ikke for vane hos oss å anbefale folk å ta det rolig når de har fått nye dekk på. Men vi burde kanskje? Det er Vi gjør det til de som kjøper MC dekk. Det er fordi dekkene som kommer nye fra fabrikken er lagt inn med silikon og kan være glatte de første kilometerne. Når du kjører motorsykkel og bare har to hjul kan denne være veldig kritisk, og det er veldig lurt å ta det rolig i begynnelsen.
Husk du kan kommentere under i dette tema om du har spørsmål.
Kjør rolig de første 20 milene. Sier ikke at du skal ligge i 30 km/t i 80 sonen. Men selv med personbil så er det en fare for at dekkene kan slippe, spesielt i svinger. Og spesielt vinterdekk, du har ikke mye grunnlag for å slite vekk et silikon-lag hvis det allerede er kommet snø. Det beste med helt nye vinterdekk er at de får rullet litt på bar asfalt en liten stund før snøen kommer.
Så husk. Kjør de nye dekkene dine rolig i begynnelsen og hvert fall ta det med ro i svingene. Dekkene bør helst kjøres inn på tørr asfalt. Man bør med noen dekkmerker også være ekstra forsiktig med piggdekk.
Se video på flere dekktips? Klikk her! https://www.youtube.com/playlist?list=PLsyYO_Rf8rzJwEzEeyMDFx69iIshFTAbN
Dekktips 16: Fordeler og ulemper med større felger.
Moderne trend:
Større felger gir deg lavere profil og bredere dekk. Tiden da bilene ble levert med 13 og 14 tommere er over. Snart er det mer normalt å få bilen levert med 18 tommer sommerhjul enn 15. Hvis du i dag vil ha tak i nye 13 eller 14 tommere til bilen din, vil du faktisk slite litt med å få tak i. De mest solgte felgene er i 15 og 16 tommer. og til sommer er det mer og mer populært med 17″ og oppover. Du kan fint variere felgstørrelsen på bilen din. Egentlig er det faktisk et krav om å få godkjent felgforandringer hos biltilsynet. Men dette er det ingen som pålegger deg så lenge du følger regelen om +/- 5% rulleomkrets og +/- 7,5 mm Innpress (ET) og ingenting subber borti steder.
Fordeler:
En økning i felgdiameter vil gjøre at du må minske på profilen på dekket for å møte den samme rulleomkretsen i forhold til standarden. Dette gjør at du får et stivere dekk, og en større felg er som oftest bredere også. Et stivere og bredere dekk gir deg mer kontakt med underlaget og gir deg bedre veigrep, Sving, akselerasjon, og brems kan potensielt bli bedre med bredere dekk. Dette kommer selvfølgelig også an på hvilket dekkmerke du velger. Større felger ser utrolig mye bedre ut og kan gjøre mye på utseendet av bilen ved valg av rette felger.
Ulemper:
Brede og stive dekk bråker mer. Mye av ujevnheter i underlaget blir dempet av dekket. Når felgen din er 3-4 cm fra bakken med litt gummi i mellom vil du kjenne det godt i bilen. Også spesielt hvis du har senket bilen i tillegg, som ofte ser best ut når man har større felg. Ellers kan bil se ut som den står litt på “stylter”. I noen tilfeller vil også brede dekk gjøre at du kan vannplane lettere. Konklusjon og egen mening: Min egen mening er at stort er bra og fint. Men er du veldig opptatt av komfort, og ikke bryr deg så mye om hvordan bilen ser ut, så bør du helst bare holde deg til standard dimensjoner. Om du vil gi bilen din et løft, eller om du vil ha noe ekstremt stort, så må du bare sette store felger foran din egen komfort. Vil du ha begge deler ville jeg anbefalt 17 eller 18 tommere. Spørs hvor stor bil du har. Har du en større SUV kan du kanskje til og med slippe unna med 20 uten at komforten forsvinner.
Se video på dette?
https://youtu.be/PVI9SQIm0a4